
Centros participantes: tecnología educativa
El Cor de Maria de Valls està integrat en el casc antic de la ciutat on hi ha una gran diversitat social. Com a centre estem involucrats a fi que la cultura digital i les noves tecnologies arribin als diversos estrats socials i els alumnes s'involucrin activament en els canvis que la societat requereix. Aquest projecte pretén que els alumnes siguin proactius i els converteixi en ciutadans del futur. Per contribuir decisivament a aquest gran objectiu social creiem que és necessària una cultura educativa equitativa, respectuosa, inclusiva i oberta. En aquest cas estem treballant un grup de 22 alumnes on l'objectiu és: desenvolupar les competències bàsiques dels joves, promoure l’autonomia d’aprenentatge, millorar els hàbits d’estudi, enfortir els processos de socialització positiva i inclusió social, impulsar els resultats acadèmics i el rendiment escolar, incrementar les expectatives, pròpies i de l’entorn, davant la possibilitat d’èxit i millorar l’autoestima de cada adolescent.
• Breu descripció de la problemàtica socioambiental:
Les ciutats i els entorns urbans han crescut exponencialment en les darreres dècades, i una gran part de la població mundial viu en zones urbanes. Aquesta urbanització implica una desconnexió directa amb la natura, ja que les persones passen la major part del temps en espais construïts per l'ésser humà, sense contacte directe amb ecosistemes naturals.
• Qui i/o què provoca el problema?
- L'activitat humana causa una degradació important de molts ecosistemes naturals a través de la desforestació, l'explotació minera, la contaminació i l'agricultura intensiva. Això provoca la pèrdua de biodiversitat i la destrucció d'hàbitats naturals, fet que ens allunya encara més de la natura.
- L'ús massiu de dispositius tecnològics i l'augment de la digitalització han desplaçat moltes activitats humanes al món virtual, reduint el temps que les persones passen a l'aire lliure i en contacte amb el món natural. La societat actual tendeix a centrar-se en la vida digital, la qual cosa pot donar com a resultat una major desconnexió física i emocional amb el medi ambient.
- Moltes persones han perdut el coneixement dels processos naturals que ocorren al seu voltant, com ara els cicles de les estacions, el creixement de les plantes o els comportaments dels animals. Aquest desconeixement pot generar una percepció errònia de la natura com una realitat distant i separada, més que com una part essencial de la nostra vida quotidiana.
- El model de consum actual se centra en l'adquisició de béns i serveis sense tenir en compte l'impacte sobre els recursos naturals. La cultura del consum ràpid i la producció en massa han portat a l'esgotament de recursos naturals com l’aigua i a l'augment dels residus, la qual cosa ens allunya dels principis de sostenibilitat i respecte a la natura.
• Quan? En quin context?
Tot i que depenem de la natura per a la nostra supervivència, les activitats humanes i la forma de vida actual ens han distanciat de la nostra relació original amb el medi ambient. Per reorientar aquesta dinàmica, seria necessari un canvi profund en la nostra forma de vida, apostant per una major consciència ambiental i una aproximació més harmònica a la natura.
• Podem quantificar-lo? Mesurar-lo?
Coneixem el nostre entorn proper? Quants ocells coneixem del nostre entorn? Donem la correcta protecció a espais propers on hi ha molta diversitat?
• Enfocament:
- Els alumnes de 4t d'ESO volen posar èmfasi en la protecció del medi ambient i la importància de les zones humides. Per això, s'han centrat en un entorn proper com són els aiguamolls del Pla de Santa Maria.
• Com?
- Per realitzar el projecte hem treballat els principals rius de Catalunya.
- Si ens centrem en la Vall del Francolí, podem veure els principals afluents i barrancs d’aquest riu.
- En una zona propera a la nostra ciutat trobem els aiguamolls del Pla de Santa Maria.
- Aquest treball mostra l’estat actual dels aiguamolls i s’ha realitzat una maqueta de com quedarà tota la zona amb la futura ampliació.
- S’ha modelitzat a escala 1:20 el primer aguait que s’ha dissenyat amb un programa d’edició en 3 dimensions, i després s’ha construït el model en fusta mitjançant una talladora làser i s’ha acabat realitzant el muntatge.
- També s’ha modelitzat a escala 1:20 el segon aguait. Partint de les mesures preses es va passar en un programa de 3 dimensions i posteriorment es va imprimir amb una impressora 3D.
- S’ha modelitzat amb aplicacions la capacitat màxima d’aquest aguait i hem estudiat la manera de com es podria realitzar el seu control.
- S’ha fet una maqueta per poder controlar si una persona puja o baixa mitjançant sensors mecànics. I saber en tot moment, quantes persones hi ha a l’aguait.
- Ara estem desenvolupant una proposta de mirador sense barreres arquitectòniques.
- Un cop finalitzat el treball, la nostra proposta és que els Aiguamolls del Pla puguin ser inclosos en el Catàleg de Zones Humides de la Generalitat de Catalunya.
- Esperem que en un futur es pugui fer realitat.
El material d’aquest treball es pot consultar a la pàgina web: https://www.cordemariavalls.cat/aiguamollsPSM/
22
3
Visita la web del centro: Col·legi Cor de Maria