
Centros participantes: tecnología educativa
L’Institut Manuel de Pedrolo està situat a Tàrrega, la capital de l’Urgell. És un centre mitjà, de 4 línies, on s’imparteixen estudis d’ESO i Batxillerat. Al Departament de Tecnologia del centre hi ha hagut força canvis darrerament, especialment pel que fa al continguts o sabers que cal impartir. El nou Decret educatiu ha obert les portes a una presència cada vegada més gran de la robòtica i la programació a les aules. Així doncs, el professorat implicat s’ha posat de seguida les piles formant-nos i adquirint més experiència en aquests àmbits.
Fa tres cursos ja es proposaven petits reptes amb programació de blocs a les matèries optatives de 4t d’ESO. L’any passat, les grans novetats van arribar a Batxillerat, on es va començar a oferir la matèria optativa de Programació en codi. A més, es va començar amb la matèria optativa de Robòtica a 2n d’ESO, la qual és quadrimestral. Per tal de consolidar aquesta línia, des del curs passat s’ofereix la matèria optativa de Robòtica també a 3r d’ESO, en aquest cas anualment. Podem afirmar que l’alumnat va quedar tant satisfet el curs passat, que enguany gairebé tothom ha tornat a escollir aquesta matèria optativa.
Tant com a centre i com a docents, però també pel propi alumnat de 3r d’ESO, creiem que estem plenament preparats i motivats per tal de tornar a formar part del projecte RetoTech de la Fundación Endesa. És la millor manera de seguir obrint les portes i compartir experiències i projectes amb altres centres participants.
La comarca de l'Urgell i altres zones agrícoles de Catalunya viuen una situació alarmant a causa de la plaga de conills. Aquest problema ha arribat a nivells insostenibles, afectant greument els camps de conreu i posant en risc l'economia d'un territori lligat a l'agricultura.
Els conills es reprodueixen ràpidament i, en absència de depredadors suficients, han proliferat de manera descontrolada. Els pagesos denuncien pèrdues milionàries en cultius com els cereals, la vinya i els ametllers, ja que els animals devoren les plantes i en malmeten les arrels. Tot i les mesures preses, el problema persisteix i exigeix una resposta més efectiva per part de les administracions.
Davant aquesta situació, els alumnes de l’Institut Manuel de Pedrolo volem aportar el nostre granet de sorra. Per això, plantejarem un projecte per ajudar en el control de la plaga i ajudar als agricultors del territori.
Hi treballem els alumnes de 3r d'ESO de la matèria optativa de Robòtica. Ens agrupem en equips de 4 o 5, on cadascú juga un rol concret: programació, material, coordinació,... per tal d'acabar presentant una proposta que abordi la problemàtica esmentada.
18
2
Visita la web del centro: Institut Manuel de Pedrolo